Film Dunkirk 2017 Recension

Lean och längtan, unsentimental och grandiose, överväldigande medarbetare, Christopher Nolans världskrig II episka “Dunkirk” har den bästa och mest överlägset fruktansvärda av chefens benägenheter. Den bästa vinsten och den mest utomordentligt fruktansvärda fördjupningen i minnet när du minns om upplevelsen – gav att du måste hämta “Dunkirk”, en film som borde vara tröttsam och lyckas. I mindre utsträckning en krigsfilm och i större utsträckning en katastrof (eller överlevnad) bild är det ett grupparbete som annaler avgången av engelska krigare som fångats i hamnen och på stranden i Dunkirk, Frankrike, i slutet av maj och I början av juni 1940, med tyskarna, som hade drivit allierade styrkor för alla ändamål ut till havet och stängde in för ett slutligt sortiment.

film dunkirk recension

Om du på något sätt har hunnit göra en räkning av varje rädsla du kan överväga, måste du kryssa av en hel del lådor i kölvattnet om att se den här filmen. Rädsla av statyer, eld, kvävande, bundna utrymmen, murkiness, ödemarkering osv. Det talas med i filmograf Hoyte van Hoytemas mardrömsligt uppenbara bilder. Också på off-chansen att du ser filmen i en av de blygsamma bunkarna av teatrar som indikerar den i 70mm IMAX-design, kommer upplevelsen att känna sig betydligt allt hårdare och hård tack vare bildens underliga form. Det är nära den föråldrade “Foundation” -proportionen regelbunden till filmer gjorda i silverskärmens första decennier: squarish, lång snarare än bred. Det innebär att när du befinner dig i en krigare som hoppar mot havet eller kör bakom en infanterist som undviker tyska expertmarkörer när han slår ner kustvägarna, “exklusivt fokus”, ett uttryck som talas av en olycka överlevande blir animerad på skärm.

Filmen kommer att dyka upp i en mer omfattande konfiguration i många silverskärmar, men jag ifrågasätter det här kommer att minska den allmänna inverkan: det här är en heapdrivare av en film, släppa en visuell eller ljudbombar efter en annan, med knappt en fördröjning för att undersöka vad Det har nyligen visat dig. Att titta på det är att känna sig förvirrad. Det var en period där den tyska militära makten var stigande och sökte efter att Förenade kungarikets överlevnad började ebba. Dunkirks saga har blivit tillsagd på film någon gång nyligen, ganska i Leslie Normans sammansatta 1958-komponent, och det har inte funnits några brister på olika filmer om andra främre linjer, Men den här känns distinkt, för det mesta med tanke på hur det är gjort.

Nolan, som dessutom komponerade filmens manus, släpper dig in i mitten av aktiviteten från kontur en och håller dig där. Det här är en gruppfilm som inte bara försummar att skildra en stor del av karaktärerna genom bit men verkar ändå ha orimlig stolthet att ge dem chansen att skynda sig namnlöst över skärmen vid flyspeck-separation, gå vilse mitt i gruppen eller Konvergerar med rök eller vatten. Scenar spelar då och då ut under en lång tid utan att kunna höras utbyte, en oegentlighet i företagets silverskärm gjord på denna utgiftsnivå. Det är ännu sällsynt i Nolans egna speciella filmer, som har en tendens att rensa upp sig genom enorma verbala dumpningar. Nolan och van Hoytema håller skott längre än Nolan-standarden, i vissa fall tillräckligt länge för att du kan överväga allt i kanten och välja var du ska ge ditt öga en chans att lösa.

Som en mer ivrig kusin av Terrence Malick, som blandade stridbilden med Transcendental teori i “The Thin Red Line” eller Robert Altman, som målade mikrokosmiska scener av framsteg i sådana filmer som “Nashville” och “Alternativa rutter” “Dunkirk “Behandlar varje engelsk kämpe på den kustlinjen och i grupperade närliggande plan och vattenhantverk som ett inslag i ett sammanlagd levande väsen, mindre fascinerande för deras sanna till livsintressen än för de delar de spelar i historiens show, dock Expansiv eller liten som kan vara. “Dunkirk” är den sak som jag får en spark ut ur chansen att ringa en Ant Farm Picture: det är en representation av en allmänhet eller en art som kämpar för sitt liv. Det är inte gigantiskt inspirerat av människans besvär, såvida de inte försöker rädda sig själva eller andra. I händelse av att du blir förskämd om vem och vad är det då och då kan du vara säker på att det här är en del av Nolans strategier, inte en bugg (spela på ord som planeras).

Tom Hardy spelar en militärpilot som försöker påverka tyska piloter ut ur himlen innan de kan kämpa krigare på marken och sänka vattenhantverk i hamnen. Han har kanske tolv linjer och tillbringar en betydande del av filmen bakom ett lock, som han gjorde i sin senaste gemensamma ansträngning med Nolan, “The Dark Knight Rises”. Dock etablerar han i alla fall en solid förbindelse genom att betrakta karaktären som hela hans verksamhet. Kontrollera Rylance spelar en icke-militär personal med gymnasieskolor som är besluten att pilotera sin lilla yacht till Dunkirk och skydda det största antalet individer som han kan, Det finns massor av dessa självvalda väljare runt Dunkirk; Deras slutgiltiga förening till ett av 1900-talets djärvaste icke-militära flotillor är lika roande som du föreställer att den är. En trio av kämpar, varav en spelas av Harry Styles, ökar från staden till stranden och på en lång brygga som sträcker sig in i havet; Detta är det viktigaste sättet att enorma fartyg kan rita tillräckligt nära stranden för att få strandsatta. De slutliga resenärerna ber att de kan hopa på ett skepp och gå ut innan fler tyska plan slänger dem med sniglar eller bomber. En del av karaktärerna, inklusive Hardy’s Farrier och Rylance’s Mark Dawson eller Kenneth Branaghs befälhavare Bolton, som är den mest upphöjda positioneringsenhetsofficer på platsen, heter. Andra utmärks av deras yttre presentation eller aktiviteter, till exempel Cillian Murphy, hänvisad till som “Shuddering Man”; Han drogs från det kalla havet av Rylans chef och frågar bestämt gruppen att kryssa långt ifrån Dunkirk, inte mot den.

Filmen har sitt utbud av hinder. Den ena är den bestämda dunkligheten hos karaktärerna; I ljuset av det faktum att en gambit är en kognitiv del av filmens plan, betyder det inte att det i allmänhet fungerar och det finns några minuter du kan fundera över om det rör sig om stödjande spelare som ett alternativ som är annat än berömd pistolkorn, kan ha medfört en Film som uppriktigt kapabel som det är instinktivt överväldigande. Ett annat fel är poängen, av Hans Zimmer, en jungsklämma av sprängningstrummor, bum-vibrerande syntharmonier och käver strängpåverkan som förlorar en hel del av sin energi genom att minska till quiets ner, oavsett när hush eller kretsstörning kan ha Varit lika livskraftiga, eller desto mer. Missbruket av Zimmers musik har varit ett problem helt genom Nolans kall, men här kan det bli en fråga om verbal konfrontation. Omständigheterna och bilderna är livliga till den punkten att poängen regelbundet är av alla konton som försöker skydda en film som inte behöver stör med hjälp.

Jag gick mer och mer om filmens oförutsägbara historiautveckling, men när filmens instinktiva verkan var suddig, var det där att min hjärna svikade. Liksom den stora majoriteten av Nolans filmer fixas “Dunkirk” av det relativa intrycket av tid. Detta framhävs här genom korsningen av Lee Smith. Smith har ändrat större delen av Nolans filmer sedan “Batman Begins” – inklusive “Interstellar”, vilket tydligt är att tiden går fortare eller gradvis förlita sig på var du är. “Dunkirk” låter oss veta i sin sektion som att öppna titlar som en anmärkningsvärd subplot händer över en månad, två andra under sju dagar, et cetera. På den tiden hoppar filmen mellan dem på sätt som packar och förlänger tiden för graciösa slagverk, säger ett flygs kör som troligen tog trettio sekunder verkar ta precis så länge som ett hav skyddar de utdragen timmarna.

Man kan försvara ett försvar att detta ger upphov till över-intellektualisering av en solid, grundläggande historia. Det har dock varit Nolans m.o. Från “Följa” och “Token” framåt, och jag skulle ligga på off-chansen att jag sa att det inte fängslade mig, oavsett möjligheten att en viss film inte gör mycket för mig scen-till-scen . Det har ofta sagts att skada förstörs med ett intryck av tid. Detta är ett av bara ett handfull par verk som jag kan tänka på som anser att tanken genom hela ett spänningsområde, inte bara i oberoende arrangemang. (Grunden för Zimmers poäng, passande, är en kryssande klocka.)

Om någon individ lyckades fråga sig om jag älskade den här filmen skulle jag låta dem veta nej. Jag avskyrade delar av det och upptäckte olika delar monotont eller galet. Var som det kanske, kanske oförståeligt, jag respekterade allt genom, och har funderat över det hela tiden sedan jag såg det. Faktum är att även de delar av “Dunkirk” som inte passade mig är den största delen av en bit. Det här är en film av vision och uppriktighet gjord på episk skala, en progression av förslag som utförs med hårdvara. Kroppar, havsvatten och eld. Det bör ses och hävdas om. De gör inte dem så här längre. Det gjorde det aldrig.